qinopraktik.blogg.se

Här kommer vi, Micke och Cissi att blogga om, eller som vi gamlingar säger, skriva om, hälsa, QINOpraktik, psykiska eller mentala blockeringar, ADHD, dyslexi, vacciner och så vidare. Vi kommer INTE att visa vår mat eller nån dagens outfit, då får du gå någon annanstans. Denna blogg handlar om hälsa och svar. Inte om mode.

Tankar från.... mig.... livet

Hej alla.

Jag har under åren samlat på mig en massa visdomsord, förklaringsmodeller och metaforer som jag använt för studenter och patienter för att lättare få fram mitt budskap.
Några av dessa tänkte jag dela här. Jag har redan skrivit om en av dessa: "Jag vill inte vara som min mamma", se arkivet.

Låter konstigt eller hur, men det är en metafor. 

Så länge bägge oxarna drar åt samma håll så funkar livet ganska bra.

Men om en oxe helt plötsligt får för sig att vända om och gå hem så ställer den till ett helvete för den oxe som vill gå framåt och frodas. Så är det i livet också, vi vill gå framåt, men det finns det som hindrar oss. 

Rädsla att inte duga, rädsla att inte vara värd att älskas, kontrollbehov, att inte vara nöjd med sig själv, så även om andra är nöjd så känner man att jag hade kunnat gjort det bättre, dvs man jagar konstant, man får aldrig vila. 

Känslan av att man är beroende av andras gillande eller acceptans för att få styrka, energi och självsäkerhet. Man är beroende av yttre stimuli för att man ska må bra, kaffe, socker och en cigg, eller andra personers acceptans. Energin från ”kaffe cocktailen" tar dessvärre slut efter ett tag, då måste men få en ny dos. Energin från andras acceptans eller gillande tar också slut, då måste man återigen ligga till lags, eller göra saker så att dom återigen gillar dig, puuuh, då får du kraft och energi. Dessvärre så måste du alltid jaga, du kan inte vila...

Kraften och styrkan ska komma inifrån dig, men i ditt fall kanske den kommer utifrån.

Vårt bagage som vi fått med oss: 

- Vi är inte gjorda av pengar, 

- Man måste kämpa hårt här i livet, 

- Inget är gratis, 

- Tro inte att du är bättre än någon annan, 

- Kontrollbehov. 

Alla dessa "sanningar" är programmerade av andra personer vid en tidig ålder och är de program som du går på varje dag.



Det gäller att få oxen att återigen vända och vilja gå framåt och inte vända om, av rädsla eller annat bagage vi har som hindrar oss från framgång, kärlek eller vänskap.

Vilja att gå framåt och frodas i livet är nog inte problemet, Vi måste släppa vårt bagage men då måste vi också tordas "misslyckas". Det är inte förrän vi går vilse som man hittar nya vägar..

Vad finns i ditt liv som hindrar dig från kärlek, en befordran, en vänskap?

Fler tankar kommer...

Go kväll och imorgon är det underbar måndag igen..
Taggar: Micke Dahlström, Qinopraktik, mental hälsa, tankar från mig;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: