qinopraktik.blogg.se

Här kommer vi, Micke och Cissi att blogga om, eller som vi gamlingar säger, skriva om, hälsa, QINOpraktik, psykiska eller mentala blockeringar, ADHD, dyslexi, vacciner och så vidare. Vi kommer INTE att visa vår mat eller nån dagens outfit, då får du gå någon annanstans. Denna blogg handlar om hälsa och svar. Inte om mode.

Från min bok

En vacker dag kommer jag orka skriva klart min bok som ska handla om mina tankar om smärta, hälsa, vad som håller oss tillbaka och så vidare. Läs gärna mina tankar om oxarna från arkivet så ser du ännu en del.. 
Här på bloggen kommer jag skriva massvis av bra och tänkvärda saker/tankar från denna framtida bok (utan namn än så länge).

 
Intro: 

Tack för att du gett mig förtroendet att försöka förkovra dig i hälsans och läkningens snåra djungel. Den bra nyheten är att du ännu inte hunnit tillräckligt långt för att ångra dig. Öppet köp gäller de första 10 raderna….

Det betyder att jag bara har ett par rader till på mig att försöka få dig att läsa vidare. Jag har hållit på att behandla människor i över 20 år och otaliga äro de gånger folk bett mig skriva en bok. Varför har jag mest svarat, vad har jag som skulle vara intressant för dig som terapeut, kund eller patient (eller bara intresserad individ)?  Ja, vad vet jag, men här är vi. I denna bok ska jag försöka, nej föresten det finns inget som heter försöka. Att försöka något är bara ett sätt att förbereda hjärna (och kropp) på att misslyckas. Handen på hjärtat. När du ska ha fest och bjuder dina vänner, bekanta och den utfyllnad du anser behövs för en lyckad kväll. Hur många av de som svarade ”Jag ska försöka komma” kom egentligen. Nej att försöka är inte det vi ska göra i denna bok. Jag SKA få dig att förstå din roll som terapeut/kund/patient/intresseard men också som person. Få dig att sätta dig i förarsätet och inte passivt och maktlöst sitta i passagerarsätet där du bara är en utomstående åskådare av ditt liv (beroende av att andra ska hjällpa dig med din smärta eller att läkaren ställer in din medicin rätt). Det lät lite konstigt eller hur, ok, du måste förstå hur du själv kan påverka din hälsa och välbefinnande. Ja, alla delar av livet förresten. Denna bok handlar primärt om din hälsa och hur du ska från och med nu sitta bakom ratten och själv styra över din hälsa och ditt liv. Change others by changing yourself. Du kommer nog att märka att jag har en sjuklig tendens att ibland skriva på engelska, detta för att det svenska språket ibland är lite fattigt.. Sårry, nu har du fallit för det enklaste av avancerade och komplicerade problem: din ångerrätt har gått ut.

Jag kommer att skriva boken till dig, i du-form, har liksom ingen kunskap i hur man skriver en bok, så det får bli lite från höften..

Så vad är då hälsa? Ja, jag skulle tro att om du ställer den frågan till 100 personer så får du 100 olika svar. Enligt världshälsoorganisationens (WHO) definition från 1948, som är den mest använda, är hälsa: "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, och ej enbart frånvaro av sjukdom eller handikapp" ("Health is a state of complete physical, mental and social wellbeing and not merely the absence of illness or infirmity"). Alltså, ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande. Men stämmer detta överens med dagens västerländska läkares idé om hälsa och välstånd? Jag skulle säga nej på den frågan, här gäller närvaro eller frånvaro av symptom. Det är det enda som gäller. Otaliga är de personer som kommer in på akuten med symptom som liknar en hjärtinfarkt, smärta över bröstet med eventuell utstrålning ut i armen, svårt att andas. Läkaren tar prover och finner att det inte är något fel på hjärtat, då skickas person hem, men han/hon känner fortfarande symptomen och oro. Var togs denna oro och ångest hand om i processen? Här ligger en stor skillnad i modellerna illness-wellness modellen vs. Disease modellen, men mer om detta senare.

Mer kommer nästa vecka, då ska du få ett meddelande från en svunnen tid..

Ha en fin måndag och en underbar jul..

Micke

Taggar: "Boken", Micke Dahlström, mental hälsa, tankar från mig;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: